تکیه معاون الملک کرمانشاه

آثار تاریخی
عکس تکیه معاون الملک کرمانشاه

تکیه معاون الملک کرمانشاه یکی از ده‌ها تکیه‌ایست که در دوره قاجار ساخته شد و کاربردهایی چون گردهمایی برای حل مشکلات و انجام مراسم‌های مذهبی داشت. شاید تصور کنید تکیه یک بنای کاملاً عادی است و حوصله بازدید از آن را نداشته باشید. اما خوب است بدانید که کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده زیبا و معماری جذاب تکیه معاون الملک، یکی از جاذبه‌های مهم کرمانشاه به حساب می‌آید که توریست‌های زیادی برای تماشای آن از سراسر دنیا می‌آیند.
کاشی‌کاری‌های برجسته و نیمه‌برجسته با درون‌مایه‌ای از تاریخ و اسطوره‌های ایران و جهان، نبردهای پیامبر(ص) و امام علی(ع)، حادثه کربلا و پادشاهان ایران، به قدری ظریف و هنرمندانه است که برخی کارشناسان میراث فرهنگی آن را در جهان بی‌رقیب می‌دانند.
سازنده تکیه حسین خان معین‌الرعایا در سال 1281 بود. در دوره مشروطه با حمله مشروطه‌خواهان، بخش‌هایی از بنا تخریب شد. پس از آن مجدد به دست میرزاحسن خان معاون‌الملک مورد بازسازی قرار گرفت و این نام برای همیشه بر تکیه ماند.
تکیه معاون ‌الملک کرمانشاه سه در ورودی و سه بخش مختلف دارد. حسینیه، زینبیه و عباسیه. تمامی این سه بخش، سقف‌ها، طاق‌ها و حتی حیاط، کاشی‌کاری‌ها و تصاویر چشم‌نوازی دارند که اگر ساعت‌ها به تماشای آنها بایستید، خسته نخواهید شد. اکنون در بخش عباسیه موزه مردم‌شناسی و موزه پوشاک و زیورآلات برپاست. آدرس تکیه معاون الملک کرمانشاه در محله قدیمی آبشخوران قرار دارد که می‌توانید از ساعت 9 تا 18 به تماشای این بنای باشکوه بروید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها