تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

آثار تاریخی
عکس تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه که ساختش به فردی به نام عبدالله خان بیگلربیگی در دوره قاجار در سال 1309 بازمی‌گردد، مکانی بسیار بزرگ با 4000 مترمربع مساحت بوده که اکنون تنها 2000 متر از آن باقی مانده است.
تکیه 3 در ورودی دارد که مزین به مقرنس‌های گچی و گچ‌بری‌های نقش برجسته می‌باشد. پس از ورود، با حیاط بزرگی مواجه می‌شوید که یک حوض وسیع و بسیار باصفا درون خود جای داده است. دورتا دور حیاط ورودی، درب اتاق‌ها و آشپزخانه به چشم می‌خورد. غرب حیاط، تالار آیینه‌کاری بی‌نظیری به نام حسینیه وجود دارد که اکنون از کتیبه‌های مختلف دوران مظفرالدین شاه در آن نگهداری می‌شود. در طبقه اول بخش شمالی نیز شاه‌نشین ساخته شده است.
این تکیه بزرگ ۲۴ اتاق دارد که برای رسیدن به این اتاق‌ها می‌توان از پله‌های داخل حیاط استفاده کرد. درون اتاق یک آشپزخانه نیز وجود دارد که در گذشته در ایام محرم، برای طبخ غذای مهمانان عزای حسینی از آن استفاده می‌شده است.
سال ۱۳۸۳ موزه‌ای با عنوان خط و کتابت که دارای اسناد تاریخی و نسخ خطی می‌باشد و سال 1387 موزه‌ پارینه سنگی زاگرس که در نوع خود اولین در خاورمیانه و از جمله موزه‌های تخصصی در سطح جهان است، در این تکیه باشکوه برپا شد. بازدید از تکیه بیگربیگی کرمانشاه در واقع با یک تیر سه نشان زدن است. امیدواریم از تماشای این مجموعه ارزشمند لذت کافی را ببرید.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها