آتشکده چهارقاپی قصر شیرین

آثار تاریخی
عکس آتشکده چهارقاپی قصر شیرین

اگر برای لذت بردن از اثری تاریخی، باید بنا یا شی را کامل در مقابل خود ببینید و تمام رازهایش برایتان آشکار باشد، آتشکده چهارقاپی قصر شیرین را انتخاب نکنید. اما اگر هر اثر به واسطه خشت خشتی که پیشینیان برای ساختش روی هم گذاشته‌اند برایتان ارزشمند است، از چهارقاپی دیدن کنید. متاسفانه از آتشکده چهارقاپی در قصر شیرین چیز زیادی باقی نمانده و در زلزله‌های کرمانشاه و همچنین گذر زمان بخش‌‌های بسیاری از آن تخریب شده است.
چهارقاپی بنایی مستطیل شکل است. دیوارهایش ابعادی حدود 25 در 25 متر داشته و گنبدی با قطر 16 متر روی آن قرار داشت. بر هر دیوار، دری به عرض 3 متر تعبیه شده بود که به همین دلیل از دوره عثمانی کلمه ""قاپو"" به معنای ""در"" در زبان ترکی، با تغییراتی تبدیل به نام این اثر شد.
نظرات در خصوص چیستی چهارقاپی بسیار است. گروهی از باستان‌شناسان این بنا را آتشکده‌ای در زمان ساسانیان می‌دانند. برخی نیز هرگونه کاربرد مذهبی را منکر شده و گفته‌اند چهارقاپی تنها آتشگاه بوده و آتش روزانه مردم را تأمین می‌کرده است. یکی از کاردبردهای محتمل نیز، نجومی بودن چهارقاپی می‌باشد. به این صورت که آغاز فصول در آن تشخیص داده می‌شده یا شاید هم تفرجگاه خسرو پرویز بوده است.
اینکه معلوم نیست تا چند سال دیگر بنای چهارقاپی دوام بیاورد و یا اینکه پیشینیان چرا این مکان را ساختند، تماشای آن را جذاب‌تر می‌کند. شاید ما آخرین نسلی باشیم که فرصت تماشای آتشکده چهارقاپی قصر شیرین را دارد. بنابراین این فرصت را غنیمت بشماریم.

عکس معصومه قدیریان

معصومه قدیریان

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها