بازار سنتی کرمانشاه

بازار
عکس بازار سنتی کرمانشاه

وقتی فتحعلیشاه‌ قاجار نزدیک 200 سال پیش فرزند خود میرزامحمدعلی‌دولتشاه را به حکومت کرمانشاه فرستاد، کسی گمان نمی‌کرد که بسیاری از آبادانی‌های این شهر به دست وی انجام شود. بازار سنتی کرمانشاه یکی از ساخته‌هایش بود. بازاری که از چال‌حسن‌خان(دروازه اصفهان) تا چیاسرخ(تپه شیرین) ادامه داشت و تا مدتها بزرگترین بازار مسقف خاورمیانه بود. این بازار که به تاریکه بازار نیز مشهور است، 18 راسته دارد؛ راسته توپخانه، یهودی‌ها، ترک‌ها، بزازها، بنکدارها، کلوچه‌پزها، مسگرها، زرگرها و ... که هر یک پر از داستانند؛ بازاری بر سر شاهراه ابریشم.
در دوران پهلوی به جهت آماده‌سازی معماری شهری برای ورود به عصر مدرن، خیابان‌هایی احداث شد که برخی از وسط بازار سنتی کرمانشاه می‌گذشتند. خیابان مدرس یا سپه، خیابان جلیل وزیری، میدان شهناز و چهارراه‌ اجاق، بازار را به قسمت‌های مختلف تبدیل کردند. با اینهمه اصالت بازار با دالان‌ها و چارسوق‌ها، تیمچه‌ها و سراها، مساجد و کاروانسراها و تکایا، سر جای خود باقی ماند. بازار سنتی کرمانشاه پر از بناهای تاریخی است. سرای وکیل‌الدوله، سرای نور، سرای اصفهانی‌ها، مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهباز خان، تیمچه اسماعیل و ... از آن جمله‌اند. و صدالبته که قهوه‌خانه‌های بازار هم گفتنی‌ها دارند.
متاسفانه امروزه بسیاری از مشاغل چون سفیدگری، سراجی، گیوه‌کشی، نعل‌سازی، صندوق‌سازی و ... یا به فراموشی سپرده شده‌اند و یا با مرگ استادکاران قدیم، در شُرُف نابودی‌اند. هم‌اینک از 18 راسته تنها 10 راسته کمابیش تولید دارند و از بیش از 2000 باب مغازه موجود، بیشترشان تنها به کار فروش اجناس اشتغال دارند.
سری به این بازار بزنید و تاریخ را لمس کنید. آدرس بازار کرمانشاه را در کنار این مطالب می‌توانید مشاهده کنید.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

خرید ، بازار

برچسب ها