بازار توپخانه کرمانشاه

بازار
عکس بازار توپخانه کرمانشاه

بازار توپخانه کرمانشاه یکی از بخش‌ها و راسته‌های بازار بزرگ شهر کرمانشاه است که دویست سال پیش، در زمان «محمدعلی میرزای دولت‌شاه» حاکم وقت کرمانشاه ساخته شد. این بازار به این جهت، بازار توپخانه نام گرفته که در زمان‌های قدیم، توپ‌های راسته توپخانه‌ قشون در کاروانسراهایی واقع در همین محله نگهداری می‌شده. تا قبل از زمان اختراع و استفاده از وسایل نقلیه‌ موتوری و زمانی که هنوز از حیوانات به‌عنوان وسیله‌ نقلیه استفاده می‌شد، تمام کاروانسراهایی که از طرف بین‌النهرین به مرکز و شرق ایران می‌آمدند، از این راسته استفاده می‌بردند و به همین جهت، بازار توپخانه از رونق بسیار بالایی برخوردار بود. در حقیقت می‌توان گفت که وظیفه‌ اصلی بازار توپخانه ارائه‌ خدمات به کاروانسراها و کمک به بارگیری آنها بود.
بازار بزرگ کرمانشاه، هجده راسته‌ مختلف دارد که راسته‌ توپخانه هم یکی از همان‌هاست. این بازار از دروازه‌ چغاسرخ شروع می‌شود و تا دروازه‌ پل سیدجمعه ادامه پیدا می‌کند. راسته‌های علافخانه، تفنگ‌سازی، ترک‌ها، مسگرها، سراج‌ها، حوری‌آباد، صحاف‌ها، زرگرها، حلبی‌سازی، بزازخانه‌ نو، بزازخانه‌ کهنه، فراش‌باشی، کلوچه‌پزها، آهنگرها، صندوق‌سازی بنکدارها و بازار چال حسن‌خان، از دیگر راسته‌های بازار بزرگ کرمانشاه است.
از آنجا که در دهه‌های اخیر این راسته کاربری خود را تا حدود زیادی از دست داده، بسیاری از غرفه‌ها به مرمت نیاز دارند که البته سازمان میراث فرهنگی تا حد زیادی به مرمت بازار توپخانه پرداخته و سپس، در سال 1376 این بازار را رسما به‌عنوان یکی از آثار و بناهای ملی ثبت کردند.
اگر به دنبال آدرس بازار توپخانه کرمانشاه هستید، باید به خیابان مدرس بروید.

عکس معصومه صالحی

معصومه صالحی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

خرید ، بازار

برچسب ها