بقعهٔ ستى فاطمه و شاهزادگان اصفهان

اماکن مذهبی
عکس بقعهٔ ستى فاطمه و شاهزادگان اصفهان

بقعه ستی فاطمه و شاهزادگان اصفهان یا همان مزار فاطمه صغری، دختر کوچک امام موسی کاظم (ع) است که حضرت فاطمه معصومه (س) خواهر بزرگتر ایشان محسوب می‌شده است. این بقعه مخصوصاً از زمان سلاطین صفوی شیعه مذهب، بسیار مورد توجه قرار گرفت و به آن رسیدگی شد. ساختن صحن و بقعه ستی فاطمه و شاهزادگان اصفهان به همین دوران بازمی‌گردد.
همچنین در زمان فتحعلیشاه قاجار، محمدعلی‌خان از نزدیکان حاج محمدحسین صدر اصفهانی این بقعه را تجدید بنا کرد. در داخل بقعه ستی فاطمه، از جمله در اطراف گنبد، اشعاری به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی به چشم می‌خورد که تاریخ 1241 هجری قمری یعنی زمان سلطنت فتحعلشاه را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده همین مرمت و بازسازی است.
در این بقعه اعضای خاندان خلیفه سلطانی و میرزا داوود مرعشی نیز مقبره خصوصی دارند. همچنین بعضی شاهزادگان صفوی در این محوطه بقعه‌ای دارند. این بقعه در ضلع جنوبی صحن قرار دارد و زمان ساختش به دوره شاه‌عباس دوم می‌رسد. سطح داخلی تزئینات گچبری و سطح بیرونی‌کاشی‌کاری دارد. در این بقعه نوادگان دختری شاه‌عباس اول، سیدمحمدخان، سیدعلی‌خان و محمدمعصوم‌میرزا مدفونند که به دستور شاه‌صفی که جانشین شاه‌عباس شد، کشته شدند. همچنین پسر خردسال سیدمحمدخان و پسر یکی از سرداران شاه‌عباس نیز در این بقعه به خاک سپرده شده‌اند.
بر قبر شاهزادگان سنگ قبرهای مرمر نفیس یکپارچه قرار دارد که یک کتیبه در بالا و اشعاری در طرفین به خط نستعلیق بر آنها حک شده است. همچنین در داخل بقعه سنگ مرمر شفاف عمودی نیز دیده می‌شود که بر آن اشعاری نوشته شده است. دیدن بقعه تاریخی و معنوی ستی فاطمه از جمله جذابیت‌های اصفهان است.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها