دریاچه نمک خور اصفهان

طبیعت
عکس دریاچه نمک خور اصفهان

دریاچه نمک خور در نزدیکی خور و بیابانک در استان اصفهان قرار دارد. این دریاچه با 2000 کیلومترمربع وسعت، یکی از قدیمی‌ترین منابع تامین نمک و بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. این دریاچه وسیع، عمق بسیار کمی دارد و با ارتفاع 707 متری از سطح دریا، یکی از کم ارتفاع‌ترین نقاط فلات ایران به شمار می‌رود.
دریاچه نمک خور اصفهان منبع غنی از پتاسیم و منیزیم نیز هست که از طریق کانال‌هایی که به سمت حوضچه‌های تبخیر آب حفر شده‌اند، به کارخانه می‌رسد. اینجا آب شور را تجزیه کرده و مواد مختلفی از آن استخراج می‌کنند. پتاسیم، نمک خوراکی، نمک طبی، منیزیم، نمک صنعتی و ... بخشی از این مواد هستند.
این دریاچه بین دو زمین باتلاقی قرار گرفته است. بیابان اطراف دریاچه نمک خور را چندضلعی‌های زیبا یا پلی گون‌ها پوشانده است. این اشکال زیبای هندسی به این صورت به وجود می‌آیند: آب‌های ناشی از بارش به دلیل سطح پایین دریاچه نسبت به کویر اطراف، داخل دریاچه می‌ریزند. این آب‌ها از نمک اشباعند و با تابش آفتاب تبخیر می‌شوند و یک لایه نمک از آنها باقی می‌ماند. بر اثر اختلاف دمای شب و روز نمک سطح می‌شکند و رطوبت سطح زیرین، بیرون می‌زند و بر اثر خشکی هوا از بین می‌رود و تنها یک رد از آن باقی می‌ماند. این خطوط، اضلاع پلی گون‌ها را تشکیل می‌دهند.
بهترین زمان برای دیدن دریاچه نمک خور ، از مهر تا اردیبهشت است که هوا در روز خیلی گرم نباشد. شما می‌توانید ساعت‌ها در کنار دریاچه نمک خور اصفهان قدم بزنید و از عظمت خلقت در شگفت باشید. چندین کویر معروف، از جمله کویر مصر نیز در جوار این دریاچه هستند.
خود دریاچه و کویر اقامتگاه ندارد اما شهرهای اطراف اقامتگاه دارند و شما می‌توانید شب را در آنها اقامت کنید و روز را به ماجراجویی اختصاص دهید. همچنین اگر اهل کمپ زدن هستید، می‌توانید در حاشیه دریاچه نمک خور کمپ بزنید و شب را در دل این سکوت رازآلود و زیر نور ستارگان کهن به صبح برسانید.

عکس سحر قربانی فر

سحر قربانی فر

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، طبیعت

برچسب ها