موزه سرای بدیع اصفهان

موزه

یکی از مکان‌هایی که گشت و گذار در آن نه‌تنها تفریح جذابی به شمار می‌رود بلکه بر آگاهی تاریخی‌مان نیز می‌افزاید و مثل یک گردش علمی هیجان‌انگیز ما را از حوادث مهم گذشته آگاه می‌کند، موزه است. سرای بدیع اصفهان یکی از موزه‌های جالب این شهر تاریخی است. این عمارت که به خانه حاج رسولی نیز شهرت دارد، زمانی محل سکونت تجار اصفهانی بوده است و نشان معماری قاجاریه را بر سر در خود کوبانده است.
وارد عمارت که شویم حوض بزرگی در مرکز حیاط قرار گرفته و بر دیواره آن به خط نستعلیق، اشعار فارسی حک شده‌اند و نمای آن شباهت قریبی به طرح گل دارد. یکی از دلنشین‌ترین بخش‌های معماری دوران قاجاریه و صفویه که در این خانه تاریخی نیز یافت می‌شود، حوض‌خانه است که در آن حوض کوچکی را در وسط اتاق‌ها قرار می‌دادند و دور تا دور اتاق را پشتی و تشک می‌چیدند و از هوای مطبوع حوض لذت می‌بردند. در کنار این فضای دلچسب، گچبری‌های دقیق و ظریف بر طاق و دیوارها از هنر ایرانی حکایت می‌کند.
همچنین پنجره‌های بلندبالای ارسی که همان شیشه‌های رنگی معروفی هستند که نور خورشید را همچون رنگین کمان به داخل خانه منعکس می‌کنند، از دیگر زیبایی‌های سرای بدیع است. این سرا با زحمت بسیار و مرمت معماران ایرانی، امروزه دارای سیصد ویترین است و فضایی جهت نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری و صنایع دستی تدارک دیده شده که آن را بیش از پیش تماشایی ساخته است.

عکس زهره طیبی

زهره طیبی

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

دیدنی ، موزه

برچسب ها