کلیسای گئورگ اصفهان

آثار تاریخی
عکس کلیسای گئورگ اصفهان

کلیسای گئورک ، یکی از چند کلیسای واقع در محله جلفای اصفهان بوده که بر اساس سنگ نوشته های نصب شده در قسمت جلویی محراب، در سال 1611 میلادی به دست شخصی به نام خواجه نظر که یکی از بازرگانان معروف این منطقه بوده، ساخته می شود و به همین دلیل است که این کلیسا به کلیسای خواجه نیز معروف است.
ساخت این کلیسا، ماجرای شنیدنی ای دارد. در زمان صفویه، ارامنه منطقه جلفا، قصد کوچ از این ناحیه را کرده بودند. شاه عباس نیز که در تلاش بود تا مسیحیان را در جلفا نگه داشته و از طرفی با اعتقادات مذهبی آن ها کاملا آشنا بود، دستور داد تا سنگ های کلیسای مقدس اچمیادزین را به اصفهان صادر کنند. در نهایت 15 قطعه از این سنگ ها به کلیسای گئورک منتقل شد و سه قطعه از آن ها با حجاری صلیب در جلوی محراب و باقی سنگ ها در ساخت صحن شمالی کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. از آن پس این کلیسا با نام کلیسای گئورگ مقدس اصفهان به زیارتگاهی برای ارامنه تبدیل شد و شاه هم توانست تا حد زیادی به هدفش دست یابد.
کلیسای گئورک بسیار ساده و بی آلایش بوده و عمده مصالح ساخت آن بر پایه آجر است. طرح کلی این کلیسا نیز به صورت مستطیل بوده و از نمای بیرونی، چند گنبد کوچک و بزرگ بر فراز بنا به چشم می خورد.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها