مسجد علی اصفهان

آثار تاریخی
عکس مسجد علی اصفهان

مسجد علی اصفهان در خیابان هارونیه و در مجاورت مقبره هارون ولایت قرار گرفته است. این مسجد با نقشه مستطیلی اش دارای سردر، گنبدخانه، صحن و شبستان تابستانی و زمستانی است که با کتیبه های تاریخی و تزئینات چشم نواز معرق، مقرنس و کاشی کاری تزئین شده است.
در مرکز صحن مسجد علی، حوضی باصفا قرار گرفته که چهار طرفش توسط چهار ایوان احاطه شده است. گنبد مسجد نیز به شکل هنرمندانه ای از بیرون با کاشی کاری های زیبا و از درون با مقرنس های گچی پوشیده شده. قدمت مسجد علی اصفهان ، به احتمال زیاد به دوره سلجوقی بر می گردد که البته در آن زمان با نام مسجد سلطان سنجر یا مسجد سنجریه شناخته می شده است.
شاید بتوان گفت مناره مسجد علی اصفهان ، تنها مناره ای است که قبل از مسجدش ساخته شده. در واقع این مناره، ابتدا در اوایل قرن ششم هجری در نزدیکی مسجد جامع عتیق بنا شده و بعدها در دوره صفویه، وقتی دیگر از مسجد اولیه اثری باقی نمانده، جزئی از ساختمان مسجد علی شده است. این مناره مدور با ارتفاع 38 متر، دارای 5 کتیبه به این ترتیب می باشد. 3 کتیبه اول از پایین به بالا با کاشی های فیروزه ای بر زمینه آجری و عبارات مذهبی که با خط کوفی نوشته شده، تزیین شده اند. کتیبه چهارم و پنجم اما با خط بنائی بر زمینه های گچی و آجری، شعارهای مذهبی و همچنین آیه ای از سوره آل عمران را به زیبایی هرچه تمام تر نوشته اند.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها