مسجد ازیران اصفهان

آثار تاریخی
عکس مسجد ازیران اصفهان

مسجد جامع ازیران در 30 کیلومتری شرق اصفهان و در روستایی به همین نام واقع شده است. بنای اولیه این مسجد شامل صحن، رواق، ایوان و گنبد خانه بوده که متاسفانه در اثر خسارات وارد شده، امروزه فقط گنبد خانه و بقایایی از راهروهای جانبی آن باقی مانده است.
قدمت مسجد ازیران اصفهان به دوره سلجوقی برمی گردد و بنای آن از بیرون به صورت یک هشت ضلعی به نظر می رسد که در بالای آن گنبدی دایره ای شکل قرار گرفته است. این گنبد زیبا با ارتفاع باشکوهش، یکی از بارزترین نمونه‌های گنبد سازی ایرانی و یکی از دلایل شهرت این مسجد می باشد. برای رفتن به بالای این گنبد لازم است 16 پله 40 سانتیمتری را طی کنید، همان مسیری که قرن ها قبل موذن ها هر بار برای گفتن اذان طی می کردند.
نمای خارجی مسجد ازیران ساده است و تنها در قسمت گنبد آن، کتیبه ای به چشم می خورد که با خط بنایی بر زمینه آجر قرمز عبارت « الله‌اکبر » را چندین بار تکرار کرده است. در بالای پنجره های زیر گنبد در چهار طرف بنا نیز، چهار کتیبه بزرگ لوزی شکل قرار گرفته که به ترتیب عبارات سبحان‌الله، الحمدالله، لا اله الا الله و الله‌اکبر به خط کوفی بر روی آن ها نقش بسته است. امامزاده و قبرستان این روستا نیز در کنار مسجد ازیران واقع شده است.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها