ارگ گوگد گلپایگان

آثار تاریخی
عکس ارگ گوگد گلپایگان

ارگ تاریخی گوگد، دومین بنای بزرگ خشت و گلی ایران واقع در شهر گوگد گلپایگان در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران بوده که قدمت آن به حدود 4 قرن پیش برمی گردد. این ارگ در مسیر جاده معروف ابریشم قرار داشته که در زمان قدیم به عنوان مسیر اصلی برای تجارت استفاده می شده است.
ارگ گوگد در زمان صلح به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفته و با توجه به موقعیت خوبی که نسبت به کاروانسراهای مجاور داشته، اغلب به عنوان محل استراحت، توسط تجار سرشناس و حاکمان و والیان انتخاب می شده است. طبقات بالا و پایین موجود در ساختمان ارگ، نشان دهنده وجود نظام طبقاتی در آن روزگار بوده، به این صورت که استر و استربانان در طبقه پائین و تجار، حاکمان وافراد سرشناس، در طبقات بالا ساکن می شدند.
در زمان جنگ نیز این ارگ به عنوان دژ نظامی و برای جلوگیری از حمله مهاجمان استفاده می شده است. یکی از سیستم های امنیتی هشدار دهنده معروف آن ها، اسکان دادن کبوتران در سوراخ های متعدد روی دیوارهای مرتفع ارگ بوده تا در زمان نفوذ مهاجمین از طریق نردبان یا قلاب، با ایجاد سر و صدا و بی قراری، آن ها را از این حمله با خبر کنند.
ارگ گوگد گلپایگان در سال 1378 با نظارت اداره میراث فرهنگی بازسازی شد و از آن زمان تا کنون با داشتن 20 اتاق و سوئیت در دو طبقه و امکاناتی نظیر رستوران و چایخانه سنتی، به هتلی سه ستاره برای استراحت مسافران گلپایگان تبدیل شده است.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

برچسب ها