بازار توانا شهرضا

بازار
عکس بازار توانا شهرضا

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که از قدم زدن در بازارهای قدیمی و دیدن معماری آن ها و حال و هوای مردم غرق لذت می شوید، حتما سری به بازار توانا شهرضا بزنید. قدمت این بازار چندان مشخص نیست اما به علت قرار داشتن در مجاورت مسجد جامع، تاریخ شناسان این دو را هم دوره و متعلق به زمان سلجوقیان می دانند.
در زمان صفویه، بازار قدیمی توانا به علت قرارگیری در مسیر جاده فارس به عراق، به عنوان یکی از مراکز پررونق تجارت، محل مبادله و داد و ستد انواع محصولات ایل های بختیاری و قشقایی بوده اما امروزه تنها به عنوان محلی برای خرید و فروش اقلام روزانه مردم شهرضا محسوب می شود.
معماری بازار توانا نیز مطابق با شیوه معماری سلجوقی، همراه با طاق های بلند، حجره های بزرگ و قدیمی، کاروانسراها و همچنین تیمچه های زیبایی است که قدمت بعضی از آن ها به 200 سال قبل بر می گردد. تیمچه های معروف این بازار از جمله تیمچه حاج سید میرزا، توکل، رجایی و حاج سید اسماعیل، در قدیم محلی برای تولید و فروش انواع گلیم، نمد، جاجیم و فرش بوده است.
یکی از بازارچه های جالبی که مختص شهرضا بوده و نمونه اش در جای دیگری پیدا نمی شود، بازارچه نخودچی بریزهاست که در آن کسبه به بو دادن نخودچی و هسته شور می پرداختند و در حال حاضر نیز انواع آجیل در آن بو داده شده و به فروش می رسد.

عکس بنفشه ذاکری

بنفشه ذاکری

مسیریابی از طریق:

159 نفر در لیست علاقه مندی قرار داده اند

دسته ها

خرید ، بازار

برچسب ها